måndag 1 september 2014

Allt och lite till av Sarah Dessen

En ny Sara Dessen. Trevligt. Givetvis läser jag den. Det tycks  som om Sara Dessens böcker kommer i svensk översättning en efter en. Någon om året ungefär. Och att läsa en om året är nog lagom för mig.

Allt och lite till utspelar sig i den välbekanta Colbymiljön och några personer från tidigare böcker flimrar förbi. Det gillar jag alltid när det inträffar i böcker.

Emaline jobbar sommaren innan college på familjens uthyrningsfirma av sommarhus. Det är en sommar då mycket förändras. Hon är tillsammans med Luke som är den perfekte pojkvännen samtidigt dyker en New York kille upp som jobbar med en dokumentärfilm om en konstnär som kommer från och bor i Colby. Emalines biologiska far och halvbror dyker också upp och trasslar till sommaren både negativt och positivt för Emaline.

En typisk Sara Dessen vad gäller miljöerna och personerna men inte handlingen. Det handlar mer om Emalines liv än om den unga kärleken. Jag gillar dessutom att skildringen mellan vi och dom är så tydlig och viktig för handlingen i den här boken. Vi - de bofasta. Dom - turisterna.

Efter läsningen konstaterar jag att favoriten av Sara Dessen Mycket mer än så förblir favoriten även efter läsningen av Allt och lite till.

Boken lästes under bloggsommarlovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar