söndag 3 mars 2013

Främlingen i huset av Sarah Waters

Främlingen i huset av Sarah Waters är en märklig spökhistoria som utspelar sig på ett gammalt gods "Hundreds Hall" i efterkrigstidens England.

Trots att boken mest lockar mig för miljöerna, inte för spökerierna, så fascineras jag ändå av denna roman. Spökerierna kryper på en lite lagom sådär.

Dr Faraday är en landsortsläkare vars mor en gång arbetat som tjänsteflicka på godset. Dr Faraday blir familjens läkare och vän. Och familjen består av modern Mrs Ayres, sonen Roderick och dottern Caroline.

Greppet att följa en betraktare, Dr Faraday, istället för familjen Ayres, tilltalar mig samtidigt som det distanserar mig känslomässigt från berättelsen. Lite kluvet. Dr Faradays roll är dock större än en betraktare, likväl är han en främling i huset.

Jag har läst flera böcker av Sarah Waters tidigare och hon är inte en av mina favoriter. Men av de jag läst så tycker jag Främlingen i huset den bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar