onsdag 20 mars 2013

Spanien: hemma bra men borta bäst av Iva Stepán och Camilla Eltell

Spanien: hemma bra men borta bäst ingår i en serie av böcker som riktar sig till föräldrar och barn på semester. Reseguider för barn helt enkelt. I övriga böcker i serien som hittills kommit ut  går resan till Thailand, Grekland, Turkiet och Kanarieöarna. Jag antar det kommer att ges ut fler...?

Detär en riktigt bra idé. Böckerna är utgivna på nystartade förlaget Tulpan förlag vars idé är att ge ut just den här serien.

Spanien: hemma bra men borta bäst innehåller dels en saga om en svensk tvåbarnsfamilj som reser till Spanien på semester, dels lite fakta, en karta och en parlör och så lite pyssel. Helt rätt nivå för de 6-9 åringar som böckerna vänder sig till. Även om det där med tjurfäktning och tjurrusning i Pamplona verkade lite läskigt. En bra förberedelse inför resan iallafall.

Ifjol läste vi Vendela i Venedig. En helt underbar bok om Vendela som reser en vecka till Venedig med sin pappa. Jag och barnen älskade den och i Venedig fotade vi lejon och kollade in bokbajsaren precis som Vendela. Kort om Vendela i Vendig skrev jag här och här. Jag tänkte då att en Vendelabok borde det finnas om alla resmål i världen som jag tänkt åka till med familjen...

Hemma bra men borta bäst böckerna är ju faktiskt något ditåt, även om de inte når samma nivå för oss som Vendela i Venedig...

Jag kommer absolut att vilja läsa fler i serien, utifall det blir aktuellt med en resa till något av resmålen för familjen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar