onsdag 7 december 2011

No I'm from Borås av Ola Wong

Att jag ville läsa den här boken berodde på att jag fann Ola Wong´s När tusen eldar slickar himlen: Kinas väg till framtiden väldigt intressant och läsvärd. No I'm from Borås är hans första bok. Böckerna är på sitt sätt ganska lika. Det är reportageböcker. Så är också Ola Wong journalist. Men No I'm from Borås är även en biografi över Ola Wongs rötter. Som finns i Kina och Rumänien.

Klart bäst och intressantast tycker jag biografin över Ola Wongs farfar är. Det är också den längsta berättelsen. Ola Wong lyckas verkligen fånga farfarderns röst, åtminstone verkar det så för mig. Jag hör en äldre asiatisk man berätta om sitt liv. Och vilket liv. Född av opiumberoende föräldrar i Pekings fattigaste kvarter i början av 1900-talet, därefter soldat, ständigt på den förlorande sidan i Kinas alla krig och konflikter. Men vilken överlevare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar