söndag 18 december 2011

Tess av D'Urberville av Tomas Hardy

Lite svårt har jag allt för böcker där jag vet att det slutar illa. Som om jag inte vill engagera mig alltför mycket i personerna, som jag redan före vet dör, sviker eller gör något dumt innan boken är slut.

Tess av D'Urberville är en sådan bok. Men jag har också kännt att jag borde läsa några fler av de riktiga engelska 1800-tals klassikerna eftersom Jane Austens värld fascinerar mig så. Så denna höst har jag gett mig ikast med Tomas Hardys stora verk.

I jämförelse med Tess av D'Urberville är alla Jane Austens böcker feelgoodböcker. Det är dock intressant att läsa om de fattigare lantlivet i 1800-talets England, skildrat då det begav sig. Det är en annan värld och andra levnadsförutsättningar. Jag lider med Tess och tycker nästan lika illa om Angel som Alec.

Närmare recencion än så vill inte jag göra av en sådan här klassiker! Men jag konstaterar att jag är glad jag tog mig an den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar