onsdag 28 december 2011

Om inte nu så när av Annika Thor

En bok jag plockade på mig på biblioteket, eftersom jag fick syn på den. Jag gillar verkligen att hitta böcker sponant och läsa dem spontant, trots de långa listor och de många högar med böcker jag redan sedan länge tänkt läsa. Kanske var det det vackra omslaget som lockade. En riktigt snygg bild, svensk stadsmiljö, 40-tal, som ur en film. Kanske var det omslaget som också gjorde att romanen kändes som ur en film.

Romanen skildrar svensk utlänningspolitik före och under andra världskriget. Lite nytt men inte förvånande är det för mig att tyskvänliga Sverige var så stängt som det var för flyktingar under krigets första år. Åtminstone fram till att det vänder. Vi får följa några personer vars vägar korsas under dessa år. Tyska flyktingar och svenska anställda på Utlänningsbyrån.

En annan bok som behandlar samma tid och samma tema är Lena Einhorns bok Handelsresande i liv. Det är en mer omfattande dokumentär. Det är några år sedan jag läste den, men jag vill minnas att den framförallt skildrar räddningen och spelet bakom räddningen av judiska liv ur koncentrationslägren alldeles före krigsslutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar