lördag 7 januari 2012

Ja till Liv! Liv Strömquists ABC

Jag har inte haft tid att blogga på ett tag. Har istället valt att använda den lilla tid jag har till mitt alldeles egna förfogande till att... just det, läsa.

Ska jag sammanfatta mina senaste läsinsikter så måste jag först nämna Liv Strömquists senaste seriealbum Ja till Liv! Liv Strömquists ABC. Det är en fenomenal uppvisning av hennes förmåga att roa, folkbilda, uppröra, slå huvudet på spiken och öppna ögonen på folk. Jag skulle tro att hon är en av vänsterns mest framgångsrika opinionsbildare just nu. Hennes metod liknar ofta den i Gerd Brantenbergs klassiska feministiska roman Egalias döttrar: genom att vända på perspektivet och kasta om givna roller synliggörs absurda maktrelationer. Jag kan tycka att personangreppen blir lite väl hårda. Men i övrigt är det bara att låta sig översköljas och övertygas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar