söndag 8 januari 2012

Kärlekens historia av Nicole Krauss

I bokcirkeln har vi läst Kärlekens historia av Nicole Krauss. Finurlig är ett ord som jag har märkt återkommer när man ska beskriva denna bok. Jag orkar inte dra handlingen, den är lite komplicerad, men jag kan säga så mycket som att här finns livslång kärlek på avstånd, minnen av nazismens judeförföljelser, en mystisk bok som försvunnit och kommer till rätta, en far som finner en son och tvärtom (?), plus några fiffiga syskon som får ordning på allt till slut, och lite till.

Det är som sagt en avancerad historia och tragisk dessutom, men befolkad av sådana där charmigt udda personer som man kan stöta på i en amerikansk independentfilm. Det blir ganska trivsamt. Och finurligt. Jag läser boken med intresse och till och med nöje. Men kanske är det lite för smart berättat, lite för konstruerat. För jag blir inte riktigt berörd och boken sjunker undan ganska fort sedan jag lämnat den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar