söndag 15 juli 2012

Hrafninn flygur

I Hasse Schröders Island läser jag om den första norrmannen, Floki, som gav sig över havet för att utforska det nya landet.

(De första människorna som befolkade ön var förresten svenska vikingar som före Floki & co hamnat fel när Nordatlanten stormat lite väl mycket. Svenskarna gav sig, alla utom en, av hem efter ett tag. De lämnade en träl, Nattfari, som fick bli en fri men mycket ensam man på Island.)

Floki tog med sig tre korpar på skeppet. När han släppte den första flög den akterut. När det var dags att släppa den andra cirklade den runt och satte sig slutligen i masten. När han släppte den sista flög den genast iväg framåt. Då begrep Floki att korpen sett land föröver och att det snart var framme.

Snart går min egen resa till Sagornas ö. Några korpar tar jag inte med, däremot Laxness första del av Islands klocka, i tvåspråkig version. Isländskt på vänster sida och svenskt på höger sida. Tillika min klassiker utmaning i sommar. Spännande!


Mitt samlade läsande inför Islandresan finns här. Jag hade gärna hunnit med en deckare av Sigurdardottir respektive Thorarinnson också. Just för att om de är bra så kan deckare vara utmärkta samtidskildringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar