lördag 28 juli 2012

Vikingasagor, nobelpristagare och deckare


Redan i första turistbutiken på Island fick jag en känsla av att detta är ett litterärt land. Islänningarna är ett skrivande folk. Det sägs att Snorre Sturlasson skrev sig genom de långa mörka vintrarna, därefter har det väl bara fortsatt. Fotoböckerna och kartorna trängdes i hyllorna med;

Vikingasagor...




















Nobelpristagare...


 och den senare tidens deckare...


Sen är det där med att man liksom befinner sig mitt ibland alltihop som inspirerat de skrivande islänningarna. Detta utan att min resa till Island är en litterär resa.

I den utgrävda vikingagården, begravd i aska på 1100-talet efter ett utbrott från Hekla, sägs en Gaukur i Njals saga ha levat. Andra nu levande gårdar stoltserar med sina namn i andra gamla sagor. I Reykholt satt Snorre och skrev. Idag finns här ett museum. I Borgarnes bodde Egil Skallagrimsson och här finns Egil Saga Center. Gatornas namn i Borgarnes har hämtat inspiration från sagan. I Reykjavik finns naturligtvis också en sagoutställning, The Saga Museum, att besöka. Islänningarnas populäraste öl heter förresten Egils, ty Egil var inte bara en stark och skaldande viking utan han söp dessutom allt och alla under bordet.


Levernet på Bustarfell sägs ha inspirerat Laxness till boken Fria män. Jag läste Laxness Islands klocka på Island och ortsnamnen omkring mig dök upp på var och varannan sida. Akranes, Skalholt, Mosfellsbaer... 

Förutom att läsa mer av Laxness vill jag absolut bekanta mig med de båda deckarförfattarna Thorarinnsson och Sigurdadottir. Jag inte läst någon av dem ännu och jag hoppas kunna bredda mig från Indridasson och i dem få lite mer lättläst i samtidens Island.

5 kommentarer:

  1. Så roligt att läsa om Islandsresan. Vi planerar att åka dit nästa år och jag vill ha fler tips. Hur åker du, på egen hand eller organiserat?

    SvaraRadera
  2. Hyrbil (4x4) + vandrarhem /camping / bo-på-lantgård + bra guidebok.

    Pga att vi reste i juli krävdes förbokning på vandrarhem etc. Off-season resa borde ge större möjligheter till att vara flexibel.

    Mycket info och inspiration finns skrivet. Islänningarna har fantastiskt mycket fina broschyrer att plocka upp längs vägen / turistinfokontor.

    Rekommenderar starkt fyrhjulsdrift för att kunna köra på mindre vägar/inlandet.

    Hyrbil dyraste utgiften. Mat i livsmedelbutik +boende +resten som i Sverige (just nu...)

    Se till att ha gott om tid! Island är större än man tror och det finns SÅ mycket att se och uppleva.

    Hör gärna av dig på bockeremellan@gmail.com för frågor när det närmar sig!

    SvaraRadera
  3. Det låter helt fantastiskt! Hur många böcker fick följa med tillbaka? :)

    SvaraRadera
  4. Inga! Känner att jag hellre läser isländsk litteratur på svenska än på engelska...

    SvaraRadera
  5. Tack för info om Island. Jag återkommer nästa år när det blir dags för mer detaljplanering. Det du skrev har lockat mig att överge en paketresa och själva ge oss ut på en isländsk resa.

    SvaraRadera