torsdag 26 juli 2012

Tematrio - Resor


Hoppar på Lyrans tematrio ett par dagar sent. Konstaterar att inlägg blir snabbt inaktuella i bokbloggarnas värld. Men Tematrio Resor var oemotståndligt för mig.

Funderade först på tre backpackerreseskildringar, eftersom jag kom att tänka på sådana när Alex Garland fick vara med i min Tematrio - Vatten tidigare i sommar med The Beach. Tvåan skulle då blivit Katy Gardner Att förlora Gemma. Om två tjejer som reser i Indien och lika mycket det komplexa förhållandet tjejerna emellan. Tyckte mycket om den boken när jag läste den. En bok jag faktiskt borde ta och läsa om inser jag. Saknade dock en klockren trea som jag kunde rekommendera, men så hittade jag den hos i tematrion hos Mest Lenas Godsaker! Yossi Ghinsbergs Tillbaka till Tuichi. Instämmer helt med Lenas Godsaker. Läste den för mycket länge sen. Innan boken utvecklades till en överlevnadsskildring i Amazonas djungel var Yossi en vanlig backpacker i Sydamerika. Boken gjorde starkt intryck på mig.

Men ovan tematrea räknas inte. Förutom att jag själv redan skrivit om The beach tidigare har både Fiberglasodin och Mest Lenasgodsaker ju med två av böckerna ovan i sina tematrios... Det blir istället några resande europeer i Centralasien och Mellanöstern i historisk tid. Tre fascinerande böcker, två biografier och en självbiografi. Alla väl värda lite uppmärksamhet! Alla är det några år sedan jag läste så det blir lite vagt skrivet. Dessutom ska det vara tre bra böcker som innehåller resor, gärna av lite mer äventyrlig art. Det kan verkligen sägas om nedanstående böcker.

Axel Odelberg - Äventyr på riktigt. Berättelsen om Sven Hedin. Om upptäcksresande Sven Hedins resor i Centralasien och norr om Himalaya. Oerhört läsvärd och välskriven. Även de politiska vinklingarna på Sven Hedin som person fanns med. Minns dessutom att jag tänkte att det finns likheter om man jämför med dagens mediala äventyrare. Även Sven Hedin behövde sälja sig och dra in pengar för att komma iväg. Tillika ett stycke svensk historia.

Janet Wallach - Öknens drottning. En biografi om Gertrude Bell (1868-1926). Hon gifte sig aldrig. Istället reste hon runt i Öknen och bidrog i allra högsta grad till Mellanösterns moderna historia, bla britternas skapande av staten Irak. Fascinerande liv och tidsdokument. Livet som rik, äventyrlig, ogift kvinna under Imperiets sista årtionden. Polare med den betydligt mer kände och manlige Lawrence of Arabia. Hade Gertrude Bell varit född man kan man undra vilket genomslag och erkännade hon fått ...

Sigrid Kahle - Jag valde mitt liv. Självbiografi av Sigrid Kahle. Om hennes liv som tysk diplomathustru efter kriget. Framförallt fann jag skildringen av åren i Afghanistan och Irak på 50-talet mycket intressanta. Sigrid Kahle lever i Uppsala idag. Läs mer om Sigrid Kahle på hennes hemsida här.

1 kommentar: