torsdag 5 juli 2012

Författarintervju med Annah Nozlin

För några år sedan insåg min vän att hon gick och plockade och städade medan hennes man kollade på sport på TV. Istället för att plocka och städa började min vän att skriva en bok. Fyra år senare är boken, som blev två böcker, klar och finns nu att köpa i handeln. Serien heter Ekens dotter och om böckerna En av de sista och Splittrade skärvor har jag skrivit här.

Jag träffar min vän över en lunch och en kopp kaffe.

Hur kom det sig att du började skriva Ekens dotter? Det måste börjat tidigare, än när du insåg att du städade medan din man tittade på sport på TV.
Jag har alltid velat skriva en berättelse. Jag har börjat på många, vridit och vänt på dem, men aldrig nått ända fram. Den här gången började jag bakifrån och lyckades på så sätt sy ihop berättelsen. Något som inte gick när jag försökte skriva i kronologisk ordning. Nu fungerar mitt skrivande som ett pussel där jag först lägger ramen, sen de spektakulära färglada klickarna, därefter tar jobbet vid att få ihop allt.
Du skriver under pseudonym - varför?
Annah Nozlin är mitt författaralias. Det är egentligen resultatet av att jag inte kunde hitta något bra domännamn, som relaterade till mitt eget riktiga namn...
Hur mycket tid ägnar du åt skrivandet?
Det blir nog 1-2 timmar, ett par tre kvällar i veckan. Därtill kommer alla små lappar, servetter och baksidan-av-kvitton... Min fantasyvärld finns ständigt med mig, tankar och idéer kan dyka upp när som helst. De stora sportevenemangen är förstås bra skrivarperioder. 
Var det självklart att det var just fantasy du ville skriva?
Det har alltid varit sagor och fantasy som gäller för mig. Jag trivs med att befinna mig i min fantasyvärld. När jag var liten dagdrömde jag ofta och hittade t ex på alternativa slut på sådant jag såg på TV. 
Berätta om din fantasyvärld och skapandet av världen.
Det är en medeltidsinspirerad värld med trädälvor, människor, människor som kan skifta skepnad...mer vill jag inte avslöja om sagofigurerna... När jag skapar en värld så är det viktigt att reglerna är  konsekventa och de får ej brytas. Världen ska upplevas autentisk av läsaren.
Vilka andra fantasyböcker har du inspirerats av?
Sagan om ringen naturligtvis, men även Harry Potter, Twilight och Sagan om Belgarion. Jag får ofta frågan om jag försöker efterlikna någon annan fantasyvärld. Men så är det inte. Jag vänder mig inåt. Däremot är det ju klart jag påverkas av de böcker jag läser. Numer, när jag själv skriver, hinner jag dock inte läsa så mycket...Inspirationen kommer dessutom från många andra olika håll, musik, film, böcker utanför genren och naturligtvis verkliga livsöden.
Har du fler böcker på gång?
Skrivandet på en fristående fortsättning pågår för fullt. Och jag har även fler idéer till böcker som utspelar sig i samma fantasyvärld. Den fristående fortsättningen utspelar sig 100 år efter att Ekens dotter slutar. När boken blir klar kan jag inte säga. Mitt skrivande är en hobby, jag har ju ett jobb jag måste sköta på dagarna, så boken får ta den tid den behöver.



Läs mer om Annah Nozlin och hennes böcker på hennes hemsida här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar