fredag 29 juni 2012

Ekens dotter av Annah Nozlin

Ekens dotter är en ny ungdomsfantasy som utspelar sig i en klassisk sagovärld, med mycket av allt det som just en klassisk sagovärld ska ha. Kungariken på randen till krig. Okända, opålitliga ryttare - i gula kappor. Oväntade egenskaper hos oväntade varelser. Helande örter. Myllrande städer innanför tjocka murar. Sköna prinsessor i vackra klänningar. Trygga borgar på öar i havet. Och dessutom systerskap, broderskap, vänskap och kärlek.

Kel är vår hjältinna och det är hennes berättarröst som leder oss genom berättelsen. Genom barnet Kel upptäcker vi den sagovärld som böckerna utspelar sig i. Inte heller Kel vet särskilt mycket om denna värld när första boken tar sin början.

När Kel är 10 år gammal rycks hon plötsligt bort från sin älskade bror och sin familj. Kel är inte den hon alltid trott hon är. Hon är en av de sista och äventyret tar sin början.

Ekens dotter består av två böcker; En av de sista och Splittrade skärvor. Böckerna är indelade i korta kapitel, språket är lättillgängligt och miljöbeskrivningarna rika. Läsningen flyter fram.

Kanske fastnar jag allra mest för skapelsen trädälvor. De är vackra, magiska och självständiga amazoner. Och det är deras gemenskap med varandra som är deras styrka.

Ekens dotter har skrivits av en vän till mig. Till skillnad från min vän, var jag väldigt nervös inför att jag skulle läsa böckerna. Jag ville ju så gärna tycka om dem... Efter att ha läst ett par av de första kapitlen i En av de sista infinner sig en stor lättnad. Jag tycker om det jag läser. Jag slutar utvärdera och fundera på meningsbyggnad, jag låter mig istället följa med in i sagoberättelsen.

Annah Nozlin lovar en fristående fortsättning som utspelar sig 100 år efter Ekens dotter, då vi även får återse de de långlivade karaktärerna. Det är ett upplägg som tilltalar mig. Mer av Annah Nozlins sagovärld och mer av trädälvorna, lite 'hur gick det sen' för dem vi lärt känna men framförallt ett helt nytt äventyr med nya huvudpersoner.

Läs mer om böckerna på Annah Nozlins hemsida här. Inom kort kommer även en intervju med Annah Nozlin på Böcker Emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar