måndag 2 juli 2012

Kafka på stranden av Haruki Murakami

Det här var den första boken av Murakami som jag läst. Jag har länge vetat att förr eller senare är det dags. Och nu var det dags. Jag kan inte låta bli att fråga mig om alla Murakamis böcker är så här...bra? Och i så fall, så bra det känns att ha resten av hans författarskap kvar.

Jag är imponerad av kombinationen av djup och lättillgänglighet.
Boken är tjock och rik och en riktigt stor roman. Fullkomlig på något vis, trots allt övernaturligt, som jag vanligtvis inte är så förtjust i.

Jag tycker om karaktärerna. Extra förtjust är jag i Hoshini. Han har en ack så viktig biroll och genomgår en så hoppfull utveckling. Jag tycker om miljöbeskrivningarna och jag tycker om Japan när jag läser boken.

Och så Komura biblioteket. Tänka att få åka dit och tillbringa några dagar med att läsa, äta medhavd lunch i trädgården utanför och ta in Japan.

1 kommentar:

  1. Frågar du mig så är väldigt många Murakami lika bra som denna. Övriga är nästan lika bra. Fast jag har såklart inte lästa alla hans böcker ännu men hittills har jag bara strösslat fyror och femmor över de böcker jag läst!

    SvaraRadera