torsdag 6 februari 2014

Helena Thorfinn här och där

Förra veckan dök hon upp som ny krönikör i Sidas  Omvärlden  och denna vecka ar det ett reportage i Naturskyddaföreningens Sveriges Natur om henne.

I Omvärlden skriver även Henning Mankell läsvärda krönikor. Helena Thorfinn lovar att i sina krönikor "varsamt att försöka komplicera bilden av något som redan är extremt komplext". Något att se fram emot.

Jag uppskattade verkligen Helena Thorfinns bok Innan floden tar oss. Vad jag skrev går att läsa här. Det jag framförallt uppskattade var  "trovärdigheten, fördjupningen av karaktärerna och försöken till förklaring av komplexiteten i biståndet". Därför glädjer det mig att läsa i Omvärlden att Helena Thorfinn skriver på en uppföljare. Hon är på väg tillbaka till Bangladesh för att göra research.

Dessutom är det en TV-serie på gång, utifrån Innan floden tar oss antar jag. I Sveriges Natur läser jag att i processen med TV-serien har Helena sett till att vara med själv. Frågorna är så komplexa att hon inte vill riskera en negativ bild till t ex bistånd eller muslimer. Intressant att läsa är också att boken är på väg att översättas till bangla...

Om mottagandet till Innan floden tar oss kommenterar Helena i Sveriges Natur att det mestadels varit positivt men att hon är förvånad över att så många recensenter hade svårt att se det breda och politiska i romanen utan bara kommenterat relationer, karaktärer och dialog. Någon tyckte hon kunde skrivit en rapport istället... Men vem hade läst den? Frågorna är ju inte nya för de redan insatta. Själv uppskattade jag verkligen hur det breda och politiska smögs in i romanformen. Det var det som gjorde boken för mig.

I Sveriges Natur läser jag dessutom att hon är på väg att flytta med sin man till Burma som fått FN-jobb där. Jag hoppas naturligtvis att det mötet kan ge inspiration till fler romaner.

Helena Thorfinn har en hemsida här; http://www.helenathorfinn.com

Bild från www.norstedts.se

1 kommentar:

  1. Ja, vem hade läst en rapport. Mycket smartare att skriva skönlitteratur om en fråga som denna ska belysas.

    SvaraRadera