måndag 3 februari 2014

Tematrio: Vinterväder

Det var länge sedan jag bidrog med en tematrio. Men vinterväder inspirerar mig...så det blev oemotståndligt. Och nedan kommer faktiskt en återanvändning av ett tidigare inlägg på Böcker emellan. Jag ville minnas att jag faktiskt redan gjort en tematrio med inte bara vintervädertema utan helt enkelt riktigt snorkallt vintervädertema. Det tog ett tag innan jag hittade igen inlägget men 2 december 2012 skrev jag nedanstående. Samtliga utspelar sig norr om polcirkeln. Där det är kallt på riktigt...

Vintrig iskall spänning

I helgen kom snön, i veckan kommer kylan. Några spännande iskalla böcker jag verkligen rekommenderar kommer i detta inlägg. Alla böckerna är bra böcker, men dessutom utspelar de sig på nordkalotten och i dem fångas iskylan i ord och handling.

Kautokeino, en blodig kniv av Lars Petterson läste jag tidigare i höst och skrev om här. Boken utspelar sig i Kautokeino och fjällmarkerna däromkring. En deckare helt i min smak. Och fruktansvärt kallt är det hela tiden.

I vargars följe av Stef Penney läste jag förra vintern och skrev om här. Mord på en pälsjägare. Jag fascinerades av denna historiska roman i Alaskas utmarker. Och om vi med våra moderna dun- och goretexkläder fryser nuförtiden, vad de måste frusit om vintrarna i Alaska i mitten av 1800-talet.

I isens grepp av Gay och Laney Salisbury - den dramatiska jakten på difteriserum, Alaska 1925 är det riktiga guldkornet i denna samling iskalla spänningsromaner. En sann historia jag läste för några år sedan. En difteriepidemi bryter ut mitt i vintern i den lilla isolerade staden Nome i norra Alaska. För kallt för alla andra transportmedel än hundspann. Närmsta difteriserum finns 100 mil bort. Staden räddas genom att man lyckas arrangera en hundspannstafett, en helt fantastisk historia och bragd

7 kommentarer:

  1. Nej de här känner jag inte till riktigt, men får undersöka saken, kanske något man gillar.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Kände inte ens igen någon av böckerna ELLER av författarna här :( Men har sett en film som heter Kautokeino (alltid nåt?), den var i alla fall himla bra :)

    SvaraRadera
  3. Historiska romaner om vintern är de värsta, jag fryser bara av att läsa om alla halm-i-skorna och hacka-hål-på-isen-för-att-bada

    SvaraRadera
  4. Förutom den första som även jag läst så verkar även de andra två intressanta. Tack för tipset!!

    SvaraRadera
  5. Kautokeino, en blodig kniv har jag varit nyfiken på länge nu. Det är bra att jag får påminnelser emellanåt.

    SvaraRadera
  6. Åhh, vilka spännande böcker du valt, jag får ta och kolla in dem!

    SvaraRadera
  7. Det var inga här som jag hade läst, men I vargars följe lät spännande :)

    SvaraRadera