söndag 16 februari 2014

Urban fantasy, dystopier, sci-fi, skräck etc...

Onekligen är de många och de olika subgenrena blandas befriande i en rad aktuella ungdomsböcker - eller snarare ungdomsserier. De har omskrivna surrat runt på bokbloggar de senaste åren och jag har läst en del av dem. Det handlar om böckerna som inte är Hungerspelen. Nu känner jag ett behov av att lista dem. Mest för att få koll på vilka jag kan ta tag i, om jag får lust, någon gång då de är tillgängliga på mitt bibliotek.

Boklördag i DN var just i går inne på samma tankar med sina tips - men med fokus på skräck.

Tyvärrr går de (ännu) ej översatta serierna bort på min lista, detta då jag satsar på bibliotekslån och där finns det främst titlar i subgenrena på svenska.

Jag vet jag läst om fler som skulle kunna kvala in på nedanstående lista, men jag minns dem inte just idag.

Cassandra Clare -  The Mortal instruments - Stad av skuggor, Stad av aska, Stad av glas...
Veronica Roth - Divergent - Divergent, Insurgent, Allegiant, Four...
Jessica Spotswood - Systrarna Cahill - Farlig förmåga, Stjärnmärkt...
Marie Lu - Legend - Legend, Prodigy, Champion...
Laini Taylor -Mörk ängel...
Holly Black - Berörarna - Den vita katten, Den röda handsken, Det svarta hjärtat...
Kami Garcia och Margaret Stohl - Beautiful Creatures - Mörka drömmar livsfarlig kärlek, Svåra val magiska hemligheter, Det högsta priset det största offret
Lauren Oliver - Delirium, Pandemonium, Rekviem
Michael Grant - Gone - Övegivna, Hunger, Lögner, Smitta... 
Sofia Nordin - En sekund i taget, Spring så fort du kan

Bild lånad från Aftonbladet; Rio 2096 A Story of Love and Fury -
en tecknad dystopi jag är mycket nyfiken på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar