söndag 9 februari 2014

Kockskola för ensamma hjärtan av Marita Conlon-McKenna

Utläst. Kockskola för ensamma hjärtan blev den första i den lättsmälta lättlästa högen jag lånade på biblioteket häromdagen. Jag har nog inte så mycket att säga om den här boken mer än att den exakt uppfyllde mina förväntningar.

En frånskild medelålders kvinna startar en matlagningskurs i hemmet i Dublin och vi får följa både henne och en del av deltagarna privat. Det är mysigt och gulligt och det ordnar sig till slut för det flesta.

Det intressanta med boken  är att Marita Conlon-McKennas Irland har förändrats. I den förra boken jag läste av henne (jag tror det var Bröllopsfixaren?) var det ekonomisk högkonjuktur med östeuropeisk arbetskraftsinvandring. Nu har Irlands ekonomiska bubbla kraschat och irländarna är utan jobb och emigrerar. Att Marita Conlon-McKennas böcker är de irländska vardagliga förutsättningarna trogna och låter historien påverkas av detta tycker jag är ett plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar