tisdag 7 augusti 2012

The Abominable, The Terror och Dan Simmons

Hittar ett intressant inlägg på Ett hem utan böcker som handlar om en kommande bok The Abominable av en författare vid namn Dan Simmons. Jag har aldrig hört talas om Dan Simmons men jag inser att han är stor inom skräck-, sci-fi- och fantasyrelaterat. The Abominable blir jag otroligt nyfiken på. Skräck är inte min genre men historiska romaner är det och klätterrelaterade romaner måste jag bara läsa. I The Abominable tycks det även som en sorts Yeti kommer att figurera... Och där kommer väl skräck- och fantasybiten in.

Denna bok relaterar till britternas ödesdigra och mytomspunna expedition 1924, då George Mallory och Andrew Irvine försvann mycket högt upp på Everest. Så högt upp att det fortfarande diskuteras om de kanske t o m nådde toppen innan de förolyckades. George Mallory är dessutom klättraren som gav det legendariska svaret på frågan varför han vill klättra upp på Mount Everest "Because it's there".

Mitt problem är dock hur jag ska komma ihåg boken när den väl kommer ut någon gång nästa år. Kanske ska jag läsa Dan Simmons tegelsten The Terror under tiden. Också den en historisk skräckrelaterad roman som verkar väldigt intressant. Den, på sin jakt efter Nordvästpassagen, i Arktis försvunna Franklinexpeditionen 1845-1848.  Läs mer på Ett hem utan böcker om The Terror här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar