tisdag 25 september 2012

Tematrio - Norden

Idag fick jag en bok av en av mina kollegor. Mikael Bergstrands Delhis vackraste händer. Jag har bevakat den ett tag på biblioteket men inte ställt mig på kö, tids nog skulle den bli ledig och då tänkte jag slå till. Nya böcker som utspelar sig i Indien har jag svårt att motstå.

Men idag fick jag alltså ett eget exemplar och samtidigt konstaterar jag att det finns något gemensamt för de böcker min kollega gillar och rekommenderar.

Humor.
Huvudpersonen är en man.
Mannen gör oväntade saker.
Mannen träffar oväntade människor.
Det händer oväntade saker.


Utan att ha lästa Mikael Bergstrands bok ännu, så är mönstret tydligt att även denna bok faller in i den litterära subgruppen.

Tematrion från Lyran lyder: Berätta om tre favoriter från Norden - författare eller böcker! De tre senaste tipsen från min kollega i subgruppen är nordiska. De får bli min tematrio även fast de inte är mina favoriter. De är ju iallafall någon annans favoriter. Dessutom undrar jag för mig själv om subgruppen helt enkelt är typiskt nordisk. Är det kanske nordisk humor? Om någon kommer på fler böcker som platser i denna subgrupp tar jag tacksamt emot tips. Att förmedla vidare...

Erlend Loe - Doppler & Volvo Lastvagnar NORGE
Jonas Jonasson - 100-åringen SVERIGE
Arto Paasilinna - En lycklig man FINLAND

Tillägga vill jag dock att Erlend Loes bultbräda i Naiv.Super är en av mina favoriter.

1 kommentar:

  1. Loe har vi gemensamt! Jag ska lyssna på mässan och längtar!

    SvaraRadera