fredag 21 september 2012

Två barnboksserier som jag vill ha mer av innan det är försent


Det finns några barnböcker jag inte är beredd att släppa riktigt än. Barnböcker i serie som jag alltid vill ha mer av. Bibliotekslån jag alltid bejakar när de önskas. Barnböcker jag hoppas få möjlighet att läsa fler av innan det är försent och de faller ur familjens bokläsarfokus.
 
En av dessa serier är böckerna om den underbara familjen Kanin. Jonna Björnstjernas tecknade värld är fantastiskt. Jag häpnar och imponeras. Perfekt avvägning mellan trivsamt och läskigt, precis som i Sagoskogen med den Underbara delen och den Fruktansvärda delen. Möjligtvis att jag tröttnade lite, ytterst lite, på Godistrollet efter jag vet inte hur många omläsningar. Till min glädje är en ny bok på gång 2013: Sagan om den underbara familjen Kanin och Sjöodjuret. Läs mer och besök Den underbara familjen Kanins hemsida.

En annan serie är Stina Wirséns Vem-böcker. Tyvärr är det nog egentligen redan försent för de här böckerna. Men det struntar jag i. När jag får syn på en ny så lånar jag den ändå. Och de uppskattas fortfarande. En minnesvärd barnteaterpjäs av Vem är ensam? på biblioteket med Boulevardteatern har vi också en gång sett. Dessa böcker kan jag läsa hur många som helst av och hur många gånger som helst. De är ju så korta. Språket är underbart, enkelt och träffsäkert. Så säger Boel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar