söndag 4 november 2012

The Sandman: Preludes & Nocturnes av Neil Gaiman

Det tar ett tag för mig att komma in i den här berättelsen. Bilderna är oerhört delajerade och innehållsrika. Jag är verkligen inne på okänd, men spännande, mark i min läsning. Fascinationen växer i takt med att jag kommer in i handlingen och börjar förstå vad som händer.

Preludes and Nocturnes är del ett i en serie av åtta. Jag kommer att läsa fler. Förmodligen alla såsmåningom. Främst då jag verkligen tror det här kommer att bli bättre allteftersom. Berättelsen är dynamisk och helt enkelt riktigt bra, även om mediet är ovant för mig. Men man vänjer sig...!

På Neil Gaimans officiella hemsida hittar jag en summering av hela serien. Eller som Neil Gaiman uttrycker det:"What do you need to know to enjoy the series? Only that there are seven brothers and sisters who have been since the beginning of time, the Endless. They are Destiny, Death, Dream, Desire, Despair, Delirium who was once Delight, and Destruction who turned his back on his duties. Their names describe their function and the realms that they are in charge of. Several years ago, a coven of wizards attempted to end death by taking Death captive, but captured Dream instead. When he finally escapes he must face the changes that have gone on in his realm, and the changes in himself" För mig underlättades min förståelse för handlingen efter att ha läst detta. Jag önskar jag läst summeringen innan jag tog mig an Preludes & Nocturnes. Men jag har ju sju delar kvar. Hela summeringen återfinns här.

Dream blir tillfångatagen under nära ett sekel. När han väl åter blir fri måste han återta sina verktyg.  Jakten går bland annat till Helvetet och systern Döden möter vi alldeles i slutet av serien. Dream är ingen söt John Blund utan en mörk blå skrämmande gotisk man i lång rock.

Som bäst tycker jag om The sandman när vanliga människor och miljöer är inblandade. Dessa avsnitt är  mindre absurda och de tilltalar mig på ett annat sätt. Särskilt gränssnittet mellan den vanliga  och den magiska världen fascinerar.

Det här var min andra grafiska roman/serie i Eli läser och skrivers serieutmaning. Vad jag åtagit mig går att finna här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar