torsdag 17 januari 2013

Samtida spansk litteratur i svensk översättning

En resa till Spanien planeras. Och inför, under och efter resor till andra länder tycker jag om att läsa litteratur från landet jag reser till. Allra helst läser jag aktuella romaner som utspelar sig i nutid. Historiska romaner kan vara okej ibland, liksom även klassiker. Men tex Falcones Katedralen vid havet i 1300-talets Barcelona (som jag mycket gärna vill läsa!) ger mig inte det jag vill ha av Spanien idag.
Jag helst vill läsa böckerna i svensk översättning vilket innebär att urvalet minskar betydligt. Engelsk översättning får duga ibland, men det är som om jag är rädd att något går förlorat om jag läser en bok som gör en omväg via engelskan. Så helst i svensk översättning. (Min egen spanska begränsar sig vad gäller litteratur till barnböcker i åldern 0-3 år ...)

Men att det skulle vara så dåligt ställt med spanska samtida romaner i svensk översättning överraskar mig faktiskt. Och förvånande stor andel av de jag hittar har någon slags koppling till spanska inbördeskriget!

Från Astor förlag får jag förklaringen att produktionskostnaden är så mycket högre för böcker i översättning. Och när man väl översätter en bok så anses de historiska romanerna och -antar jag - även de anglosaxiska böckerna som säkrare kort. Astor förlag ger ut samtida icke-anglosaxisk litteratur på svenska, däribland spansk litteratur, bla Augusti, Oktober av Andrea Barba som jag verkligen är nyfiken på.

Men jag trodde Spanien var intressantare än så här på den svenska markanden, populärt resmål som det är för svenskar och med spanska som tredje språk i skolan allt populärare.

I mitt efterforskande på nätet och frågande av spanska vänner har jag iallafall kommit fram till att följande romaner skulle jag verkligen vilja läsa innan, under och efter jag reser till Spanien. Jag kommer troligtvis inte läsa dem alla. Men jag gillar att ha listor att utgå från. Sen får vi se vad det blir. Jag är givetvis tacksam om någon bloggläsare har tips utöver de böcker jag funnit.

Emilio Calderon- Kärlekens arkitekt
Lucia Etxebarria -Kärlek, nyfikenhet, prozac och tvivel
Dulce Chacon - Himlar av lera
Andres Barba - Augusti, Oktober
Nuria Amat - Det mest privata
Julia Navarro - Det stumma brödraskapet
Domingo Villar - Nattens mörka toner: ett fall för komissarie Leo Caldas

 

2 kommentarer:

  1. Kärlekens arkitekt är riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Då ska jag försöka få till att det blir en av böckerna från listan jag lyckas läsa...!

    SvaraRadera