söndag 20 januari 2013

Midvintermörker av Lars Wilderäng

Det var onekligen en annorlunda känsla, den där att gå runt och känna att "nej nu måste jag läsa vidare i min bok, det är ju krig i Sverige" För det är det det är i Lars Wilderängs bok Midvintermörker.

En annandagsmorgon vaknar Sverige strömlöst,utan media, Stockholm under bombardemang, flottan i Karlskrona utslagen, oljelagren brinnande utom kontroll i Göteborgs hamn, markstrider på Gotland etc etc. Sverige har utan förvarning blivit attackerat av en fientlig makt. Ryssland. Sveriges vice statsminister är en av få ministrar som överlever de riktade attentaten mot regeringsmedlemmar. Hon stod med geväret i handen på väg ut på harjakt på gården i Dalarna.

Det är en fascinerande bok. Så fort jag hörde talas om den insåg jag att jag måste läsa den. Och det för idén skull. Idén kring Sverige i krig i nutid. Lars Wilderäng är ingen författare á la Ken Follet eller Jan Guillou som skulle kunnat mejslat ut en riktigt storsäljande roman ur denna idé. Genom tex: Mindre rabblande av miltärtekniska detaljer. Mindre Alpha, Charlie, Romeo. Mer personliga draman och relationer. Lite vanliga civila människor som kokar kaffe över öppen eld. En handling att följa istället för ögonblickbilder. Men som inlägg i debatten om nedrustningen av Sveriges försvar fungerar boken. Och det är definitivt på Wilderängs agenda. Och vad gäller idén bakom boken. Jag är såld på idén att skriva en bok om den skrämmande tanken. Hur skulle det kunna utvecklas utifall att? Det är dock de stora skeendena och scenarierna som framförallt intresserar mig, inte det som boken bjuder mest på, i form av upprepade - för mig - invecklade dialoger militärer emellan i den Gotländska leran.

Jag betvivlar inte att Sverige är chanslöst mot en främmande makt om den främmande makten är av en sådan storlek som Ryssland är och har de avsikter Ryssland har i romanen. Att det skulle hända är en helt annan sak. Men det är oerhört fascinerande att läsa om det. Och endast Norge har Sverige som stöd. Norge deklarerar att alla aggressioner mot Norsk humanitärhjälp till Sverige är aggressioner mot NATO-landet Norge. Resten av NATO och EU velar och diskuterar....

När jag läser Midvintermörker går mina tankar till en annan bok Hans Alfredssons Attentatet i Pålsjö skog. Där leker Hans Alfredsson med tanken på hur ett attentat mot ett tyskt transittåg i Pålsjö skog i Helsingborg drar in Sverige i andra världskriget. Det var några år sedan jag läste den boken, men jag minns att Tyskland aldrig lyckades ockupera hela Sverige. Norrlandsskogarna var för stora.

En uppföljare till Midvintermörker är på gång Midsommargryning. Läs sannolikt mer framöver på Lars Wilderängs blogg Cornucopia, där han tycker mycket om mycket!

2 kommentarer:

  1. Blir mindre Alpha, Charlie, Romeo i Midsommargryning. Relevant kritik.

    /Lars Wilderäng

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot Midsommargryning!

    SvaraRadera