söndag 6 januari 2013

Noveller 2013

Anna på och dagarna går... har en strävan att läsa fler noveller i år än förra året. Det blir för mig en utmaning och ett läsprojekt för 2013. Jag tycker om läsutmaningar som breddar mitt läsande något och som för mig utanför komfortläsningen. Att läsa fler noveller än i fjol blir dock inte svårt. Det svåra är att överhuvudtaget göra det. Jag är dålig på noveller. Trots att en fulländad novell kan vara en svårslagen läsupplevelse så blir det sällan av.

Fyra novellsamlingar har jag liggande hemma som jag länge velat läsa;
Alice Munro - Kärlek, vänskap, hat
Annie Proulx - Vilda vägar
Nam Le -Båten 

och så den indiska samlingen(Tranan):
Kärlek, uppror och kardemummakärnor

Få se om jag lyckas läsa dem alla och om jag dessutom under resans gång lyckas nosa upp någon mer läsvärd novellsamling, kanske hittar jag något inspirerande bland andra bokbloggar som också strävar efter fler noveller i år.

 - en novellvåg i bokbloggarhavet -

2 kommentarer: