söndag 6 januari 2013

Afrikas Horn

Utan att jag planerat det har jag denna midvinter fått ett visst fokus på Afrikas Horn i min läsning. Jag håller just på att avsluta Deborah Scroggins biografi ”Emmas krig - en sann historia om kärlek, svek och död i Sudan” och i läshögen ligger Christian Unges Turkanarapporten.

Emma McCune var den engelska hjälparbetaren som gifte sig med en av Södra Sudans krigsherrar Riek Macher - nu det självständiga Södra Sudans vice president. Emma McCune omkom, gravid, i en trafikolycka i Nairobi endast 29 år gammal. Emmas liv är intressant att läsa om, liksom hela organisationen och politiken kring de humanitära insatserna, men framförallt ger boken mig en välbehövlig introduktion till Sudan, Södra Sudan och det konflikt- och svältdrabbade Afrikas Horn. Ett inlägg om boken kommer inom kort.

Christian Unge är läkaren som skrivit en spänningsroman som bl.a utspelar sig i norra Kenya. Författaren skänker oavkortat allt överskott från försäljningen av boken till Läkare utan gränser. Läs mer här.

Under julledigheten läste jag även Dandy. Förvisso lite malplacerat att nämna den boken i det här sammanhaget, men Jan Guillos huvudpersoner tillbringar tid i brittiska Östafrika, Kenya, under kolonialismens och första världskrigets dagar. Så mina tankar var åtminstone i den delen av världen för en stund under läsningen.

Tidigare lästa romaner jag rekommenderar som utspelar sig i Etiopen är Maaza Mengistes Under lejonets blick och Abraham Vergheses Skära för sten.

Jag inser att min pågående läsning även oplanerat blivit en slags introduktion till Johan&Martins kommande bok om sin fångenskap i Etiopien. Boken planeras ges ut till sommaren av Filter. En utgivning som knappast kommer gå Mediasverige förbi obemärkt. Jag hoppas få mer än bara om fångenskapen i den boken.

3 kommentarer:

  1. Vilka spännande lästips! Tack så mycket för det. :)

    SvaraRadera
  2. Spännande område att läsa om, jag har Skära för sten i hyllan. Kan rekommendera 40 piskrapp för ett par byxor och Utvandringens tid också. De är båda från Sudan.

    SvaraRadera
  3. Har börjat på Turkanarapporten nu, som verkar lovande.

    SvaraRadera