söndag 13 januari 2013

Turkanarapporten av Christian Unge

I Turkanarapporten följer vi läkaren Martin på uppdrag med Läkare utan gränser i Kenya. Närmare bestämt i Lokichokio i norra Kenya. Lokichokio lärde jag mig i den senaste boken jag läste Emmas krig - en sann historia om kärlek, svek och död i Sudan var även den sista utposten till inbördeskrigets Sudan under 80- och 90-talet. Härifrån utgick FN-planen med sina matpaket och sina hjälparbetare.

I Lokiochokio möter Martin den vackra och fascinerande forskaren Nadine. Hon beger sig vidare norrut till Turkana för sina studier. Lika hastigt som de möts är Nadine försvunnen. Tillfångatagen, fängslad och förd till Nairobi. För vad vet ingen i Martins och Nadines värld. Men Nadine har kommit något på spåret i sin forskning. Något hon inte själv kan dra slutsatserna av men som någon annan vill sopa igen alla spår efter.

Turkanarapporten är spännande. De korta kapitlen driver handlingen framåt hela tiden. Det fungerar bra.

Jag tycker Turkanarapporten är riktigt bra så länge Martin och Nadine befinner sig i Kenya. När handlingen förflyttas till Frankrike tycker jag boken tappar lite fart och förlorar det som gör den annorlunda och unik. Jag hade så gärna stannat kvar i Nairobi och Kibera...

Om man bara hinner eller vill läsa en av tre svenska spänningsromaner som utspelar sig i Afrika söder om Sahara så är det helt klart den här jag skulle rekommendera... De andra två jag då har i åtanke är Magnus Zaars Den nakne ambassadören och Karin Alfredssons 80 grader från Varmvattnet.

Christian Unge skänker oavkortat allt överskott från försäljningen av boken till Läkare utan gränser. Läs mer här. Där går även att läsa att det kommer en uppföljare som utspelar sig i Kongo... Intressant! Jag kommer absolut att vilja läsa fortsättningen! Och hoppas då på mer Afrika och mer Läkare utan Gränser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar