lördag 19 januari 2013

Sydamerikautmaning 2013

Bibliophilia har en läsutmaning 2013 med litteratur från Sydamerika. Det gillar jag. Jag vill verkligen ha tips på mer bra latinamerikansk litteratur. Själv läste jag en del latinamerikanskt i fjol, med fokus på Colombia. Min egen latinamerikaläsning är inte avslutad. Den pågår, men på lågfart. Och jag har åtminstone något av Roberto Bolano, något av Vargas Llosa och Kärlek i kolerans tid av Garcia Marques kvar. (Men får jag nys om någon ny lockande samtida latinamerikansk roman så slinker den lätt före...) Under 2013 låter jag min latinamerikaläsning fortsätta och på lågfart följa parallellt med Bibliophilias utmaning.  Kanske kan det bli av i år att läsa Roberto Bolano och Vargas Llosa som även Bibliophilia tänkt läsa... Varför då inte 2666 och Det gröna huset.


Läst Latinamerikansk litteratur 2012 blev

Drottning av Amerika av Nuria Amat (Spanien-Colombia)
För många hjältar av Laura Restrepo (Colombia)
Columbines kyss av Adriana Lisboa (Brasilien)
Leoparden i solen av Laura Restrepo (Colombia)
En värld för Julius av Alfredo Bryce Echenique (Peru)
Torsdagsänkorna av Claudia Pineiro (Argentina)

Min sammanfattning av latinamerikansk litteratur inför min Latinamerikaläsning återfinns här.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du också läser sydamerikansk litteratur! Det finns flera spännande böcker på din lista som kommer att hamna som bonusböcker på min :)

    /Andrea

    SvaraRadera
  2. Sydamerika är min vita fläck. Läser sällan och lockas sällan. Ska bli extra kul att följa din utmaning så kanske, kanske också jag får lust.

    SvaraRadera
  3. Åtminstone under vårvintern får Latinamerika vila. Spanien och en massa annat känns angelägnare...

    SvaraRadera