onsdag 30 januari 2013

Stadsbesök: Bombay

Dags för ett stadsbesök tillsammans med Enligt O igen. Bombay måste jag naturligtvis göra ett litterärt besök till. Jag gillar verkligen läsa böcker som utspelar sig i det moderna Indien. I denna litterära resa håller jag mig dock till Bombay...

Jag börjar min resa med att nämna några böcker jag har i min ägo av den indiska författarinnan och journalisten Shoba Dé; bl.a Starry Nights, Sultry Days och Snapshots. Shoba Dé skrev storsäljande indiska chic lit böcker under 90-talet. Mig gav Shoba Dé min första inblick i det indiska medelklass- och överklasslivet i romanform. Böckerna var väldigt lättlästa och de utspelar sig alla i Bombay, flera av dem i Bollywood. Litterärt är de inga storheter men de stod verkligen för något nytt när de kom.

På en annan nivå befinner sig Rohinton Mistrys böcker. Jag har läst En ömtålig balans och En familjeangelägenhet av Rohinton Mistry. Båda utspelar sig i Bombay. Jag rekommenderar dem verkligen.

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att tänka på Salman Rushdies klassiker Midnattsbarnen när jag tänker på Bombay. Det är trots allt där han föds Saleem Sinai, midnatten när Indien fick sin självständighet. Boken kom ut 1980 och 2012 kom storfilmen av Deepa Mehta med Salman Rushdie som manusförfattare.

Själv läste jag Midnattsbarnen, lite olyckligt på engelska, i mitten av 90-talet. Det tog nämligen VÄLDIGT lång tid. Och mitt slitna, förmodligen piratkopierade pocketexemplar, köpt på en trottoar någonstans, har för alltid en särskild plats i bokhyllan.


Och vad det gäller Mumbai eller Bombay. För mig är Bombay Bombay. Jag ser ingen anledning att säga Mumbai. Båda namnen används parallellt iIndien. Och jag känner dessutom att för mig är det rätt att använda det multikulturella Bombay före det hindunationalistiska Mumbai. Läs mer bl. a i ett inlägg av Per J Andersson på Indien Online här.

4 kommentarer:

  1. Indisk chiclit? Det låter kul! Intressant med namnet. Valde det mest för att böcker från Indien brukar kalla staden Mumbai.

    SvaraRadera
  2. Mumbai har tagit över, vilket även Per J Andersson skriver. Men jag håller fast vid Bombay så länge båda används parallellt...!

    SvaraRadera
  3. Midnattsbarnen glömde jag av. Tack för påminnelsen och tack för diskussionen om namnet som jag helt missat.

    SvaraRadera
  4. Jag blev väldigt nyfiken på böckerna av Rohinton Mistry. Har hamnat på min vill-läsa-lista :-)
    Intressant med namnet för jag har faktiskt undrat vad som gäller nuförtiden. Kul att få lite klarhet :-) Personligen tycker jag bättre om Bombay, ligger bättre i munnen på nåt sätt...

    SvaraRadera