tisdag 20 maj 2014

Bokgeografi: Sydafrika

Bokgeografi till Sydafrika hos Enligt O denna gång!


1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Sydafrika eller är skriven av en författare med anknytning dit. och  2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Sydafrika. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.


Ack så förutsägbart för min del. Jag är helt såld på Deon Meyers deckare. Om Spåren skrev jag här och om Den sista safarin skrev jag här. Jag vill ha mer. 13 timmar ligger i att-läsa högen. 

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Sydafrika, som du inte läst, men är nyfiken på.

Om Nelson Mandelas självbiografi skrev min medbloggare i ett tidigare inlägg så här:

Och så den bästa boken av alla - faktiskt en av de bästa böcker jag någonsin läst:   Den långa vägen till frihet - Nelson Mandelas självbiografi. Otroligt intressant om Sydafrikas moderna historia, frihetskampen och apartheidregimen.

Självlart är jag nyfiken.

En annorlunda bok om Nelson Mandela är förresten barnboken Herdepojkens dröm om Nelson Mandelas barndom av Niki Daly.

Niki Daly har skrivit de fantastiska böckerna om den sydafrikanska flickan Kwela Jamela. Böcker om en liten svart medelklassflicka i sydafrikansk stadsmiljö - långt från det stereotypa landsbygdsafrika.

Kwela Jamela ställer alltid till något tok som löser sig på bästa sätt. Underbara bilderböcker.


4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Sydafrika.

Filmen Cry Freedom från 1987, med Denzel Washington som Stephen Biko, gjorde stort intryck på mig.



Klicka på Sydafrika för samtliga Sydafrikarelaterade inlägg på Böcker emellan.

2 kommentarer:

  1. Ser likheter här med min egen bokgeografi, både Deon Meyer och biografi över Nelson Mandela :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! Jag såg det och funderade på copy paste :-)

      Radera