torsdag 1 maj 2014

Under jorden i Vilette av Ingrid Hedström

Under jorden i Vilette är Ingrid Hedströms tredje deckare med undersökningsdomaren Martine Poirot samt hennes vänner och kollegor, i den lilla fiktiva belgiska staden Vilette-sur-Meuse. Jag läser Ingrid Hedströms Vilettedeckare i ordning, vilket jag önskar jag gjorde med alla deckare, för det spelar oftast roll.

I Under jorden i Vilette länkas berättelsen åter till händelser i det förflutna. Denna gång till en gruvkatastrof i staden på 50-talet då 162 arbetare omkom. Någon från då vill dölja något nu. Någon med skuld. Samtidigt finns en koppling till det svenska gruvsamhället Hanaberget i södra Dalarna, där Martine Poirots man Thomas med sitt svenska påbrå, just nu befinner sig hos sin gamla mormor.

Jag gillar den här Vilettedeckaren mer än den förra, Flickorna i Vilette. Med Under jorden i Vilette når Ingred Hedström åter upp på samma nivå som ettan Lärarinnan i Vilette.

Om Lärarinnan i Vilette skrev jag så här. Om Flickorna i Vilette skrev jag så här.

Jag konstaterar att brotten är onda och blodiga, men att det likväl är feelgooddeckare och att jag framförallt är fast i den europeiska, belgiska stadsmiljön. De höga klackarna på kullerstenarna, ett kvartersbageri för frukostbröd och en sen trerätterslunch i skuggan av katedralen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar