måndag 12 maj 2014

Kom igen Sigge av Lin Hallberg

Jag älskar notera boktips som sprids mellan barnen i skolan. Bänkböckerna som inspirerar. Kanske finns en skolbibliotikarie där i skuggorna...? Vad vet jag. Men eftersom jag inte upptäckt eller tipsat om böckerna själv måste jag ju haka på och läsa dem efteråt ...

Senast ut av boktips som spridits på detta vis är är böckerna om Sigge. Jag läser Lin Hallbergs bok Kom igen Sigge och konstaterar att den är riktigt trevlig även för den som inte är hästtokig. Är man hästtokig förstår jag att den verkligen kan älskas. För det är detaljerat beskrivet med alla hästar, sysslor och hästprylar. Men det jag gillar mest är Elinas relation till sina kompisar och de äldre hästtjerna. Konflikter uppstår som måste hanteras.

När jag var liten eller ung läste jag inte hästböcker förutom några få som jag fått i present och det var böckerna om Lotte, den rullstolsbudna tjejen som hade häst och tillbringade mycket tid i stallet. Eftersom jag inte läst någon hästbok sen dess, så är det Lottes pysslande i sadelkammaren jag tänker på när jag läser om Elina och Sigge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar